Na počátku osmdesátých let zaznamenal britský průmysl kovových odlévaných (die-cast) modelů největší útlum. I legendární britská firma Lesney, producent známých automobilových modelů "Matchbox", byla předána do rukou asijské konkurence. A tak během září 1982, po převevení výroby do Macaa, odstoupil jeden ze zakladatelů firmy Lesney a stávající vrchní ředitel John William Odell O.B.E. z vedení firmy a společně s Bertem Russellem, bývalým divizním ředitelem založili novou, znovu opět ryze britskou firmu Lledo (London) Ltd (pozn.: Lledo je obráceně Odell).
První modely Lledo byly záměrně ovlivněny počáteční érou "Matchboxů" a motivem bylo především přání připomenout starou britskou tradici. Šest typů produkce tvořilo pět vozů tažených koňmi a jeden dodávkový vůz, legendární Ford "T" Model. Vedení Lledo (London) Ltd se rozhodlo koncentrovat všechny své snahy na produkci, zajištění prodeje a marketingu zcela nové modelové řady, která by vešla ve známost pod jménem "Days Gone".
Nikdo ale bohužel nevzal na vědomí, že trh se od doby "Matchboxů" změnil. Nejen, že koňská spřežení již nebyla mezi sběrateli žádána, ale ani jako hračky nebyly tyto modely příliš funkční. Děti chtěli hračky jež se dají různým způsobem přetvářet. Hvězdné války podstatnou měrou upoutaly jejich představivost a ponechaly tak jen málo prostoru pro modely aut specielně těch, které reprezentovaly dobu, jež nikdy nezažili a se kterou se tudíž nemohly ztotožnit. Na trhu tak pro ně prakticky nebylo místo.
Byli to až sběratelé, kteří dali firmě Lledo příležitost brzy pokračovat novou kolekcí, vyráběnou nesmlouvavým králem Matchboxů a stali se tak hlavními zákazníky. Brzy však vyšlo najevo, že ani ti nebudou schopni koupit tolik modelů, aby se je vyplatilo vyrábět. Bez objemu výroby se nedá zajistit potřebný rozsah tržeb a tak bylo nutné nalézt nové trhy. I ostatní firmy hledaly nová odbytiště pro svoji produkci a problém byl o to komplikovanější. Naštěstí se ale podařilo najít tu správnou cestu a prestižní klientela na sebe nenechala dlouho čekat ...
První velký úspěch je spojen s modelem dodávkového automobilu 1920 Ford Model 'T' Van, jehož atraktivní linie zasáhly nejen srdce většiny sběratelů, ale oslovily rovněž mnoho reklamních a marketingových společností postupně na celém světě. V podstatě prvním, i když ne tehdy ještě na zakázku vyrobeným "Promotional" (reklamním) modelem byl oranžový DG 6000 "OVALTINE" ze základní série, jehož následná reedice otevřela oči mnoha pracovníkům reklamního průmyslu, jejichž prostředky a nástroje pro prezentace stálých klientů nebyly nevyčerpatelné. Netrvalo proto dlouho a další známé firmy jako Castrol, Texaco, Ford, Coca-Cola, Heinz, Kodak, Hersheys, Pepsi-Cola, 7Up, GoodYear, Cadburys, Nivea, Nestlés, Budweiser apod. začaly používat modely Lledo k prezentaci svých log a reklamních upoutávek. Postupně se prostřednictvím agentur přidaly i další významné olejářské a gumárenské firmy, automobilky, výrobci nápojů a potravin, vydavatelé novin, prakticky všechny známé světové bankovní domy a různé obchodní společnosti. Pro většinu klientů se staly tyto reklamní modely prestižní záležitostí a v pravidelných periodách obnovují svůj "vozový park".
Tento nečekaně velký zájem pomohl značnou měrou rozšířit výrobní program "Days Gone". V současné době je role reklamních modelů velice významná a firma Lledo vynakládá nemalé prostředky na inovaci výrobních zařízení a také na konstrukční vývoj nových typů modelů. Pro zajímavost můžeme poznamenat, že modelová produkce oblíbeného vozu Ford 'T' Van pokračuje nepřetržitě od roku 1983, kdy byl poprvé představen, a reprezentuje bezesporu nejdéle vyráběný a nejoblíbenější typ v historii firmy Lledo (dnes přes 160 variant v základní katalogové řadě a přes 1100 variant v řadě Promotional Models).
Ke dnešním více jak sto nabízeným katalogovým typům osobních, dodávkových a nákladních automobilů lze přiřadit ještě speciální Promotional castings (karoserie), zakázkově vyrobené na objednávku petrolejářské firmy Chevron pro americký trh, nebo dvě zajímavé série závodních rychlostních automobilů pro velkou reklamní kampaň firmy Kellogg's a mnoho dalších ...
Copyright: (C)1999 Dalibor Feuereisl
reklamní agentura