1908 L&K typ HOP
V prvních letech dvacátého století tvořilo
Královské hlavní město Praha osm městských čtvrtí a to: Staré Město, Nové Město, Malá Strana, Hradčany, Josefov, Královský Vyšehrad, Holešovice- Bubny a Libeň s něco málo přes dvěstě tisíci obyvateli. Ostatní přilehlé obce byly k Praze připojeny později.
V této době, kdy již tramvajové tratě pronikly za hranice města, Hradčany a Pohořelec dosud žádné spojení hromadnou dopravou s městem neměly. Proto bylo rozhodnuto, že zde tedy bude zavedena autobusová linka s trasou Malostranské náměstí - Nerudova ulice - Pohořelec. Zkušební provoz byl zahájen v 8.00 ráno 7. března 1908 dvěma vozy, které pak jezdily od 6.00 do 22.00 hodin v intervalu 15-ti minut na lince dlouhé 1,6 km. Zálohu tvořil třetí vůz (Gaggenau), dodaný 20. března.
Poslední úprava
9.6.2001
IMAGE studio
Praha 15
Copyright: (C)2001 Dalibor Feuereisl
Když byl 30. dubna 1908 zrušen tramvajový provoz na Karlově mostě, jednak pro špatný technický stav tratě, ale i z důvodu nepříznivého vlivu otřesů působených těžkými tramvajovými vozy na konstrukci mostu, byla autobusová linka prodloužena přes Karlův most na Křižovnické náměstí. Po prodloužení měřila 2,27 km a vozový park byl 7. května posílen o další, již čtvrtý autobus.
Ale ani toto řešení nevyhovovalo. Již 27. srpna 1908 byl schválen návrh zkrácení linky na původní trasu. Důvodem bylo opětovné působení otřesů na stavbu mostu, ale také stížnosti chodců, kteří byli na úzké mostní vozovce znečišťováni rozstřikováním nečistot autobusy. Od 31. srpna byl provoz na lince přerušen a od 7. září 1908 byl obnoven ve své původní podobě.
1908 Fiat
1908 Gaggenau
Ukázalo se však, že vedením linky Nerudovou ulicí docházelo vzhledem k nepříznivým svahovým poměrům k nadměrnému opotřebení technicky nedokonalých autobusů. Nezřídka se také stalo, že nebyl ani jeden z vozů schopen jízdy. V takovém případě byly na stanicích poslíčky vyvěšeny tabulky s oznámením Dnes autobus nejezdí.
Když se pak 17. listopadu 1909 u autobusu č. 167 v příkrém stoupání přetrhl hnací řetěz a vůz začal neovladatelně sjíždět zpět ze svahu až narazil do zdi (naštěstí bez vážnějších zranění cestujících), byl provoz okamžitě zastaven. Následující den správní rada rozhodla, že již nebude obnoven.
Trvalo skoro celých šestnáct let, než se autobusy do pražských ulic vrátily. Byla to odmlka vyvolaná nedůvěrou k tomuto dopravnímu prostředku, který se v té době zkrátka neosvědčil ...
1908 Aries
1908 L&K typ HOP
1908 Fiat