Střípky z dob dávných a minulých v zrcadle času ...
© Dalibor Feuereisl
Historie tohoto závodu se začala psát v roce 1908, kdy se jel první ročník, který byl pořádán na závěr „Pražského autosalonu”. Začátek tratě byl umístěn na Zbraslavské náměstí a cíl pak byl po 5,5 kilometrech na kopci Cukráku před obcí Jíloviště. Na této trati se jezdilo po prašném povrchu. Až na přelomu dvacátých a třicátých let dvacátého století měla trať asfaltový nebo dlážděný povrch. Již na první ročník se dostavilo 17 motocyklů a 16 automobilů a průměrná rychlost na trati se pohybovala okolo 100 km/hod. Vítězem roku 1908 se staly vozy značky Laurin & Klement pod vedením Otty Hieronymuse. Otto Hieronymus patřil po celou dobu historie této automobilky k nejvýznamnějším osobám. Nastoupil tam v roce 1907 jako šéfkonstruktér a také rovněž jako závodník. Ve třídě dvoulitrových vozů byl nejúspěšnější hrabě Kolowrat s vozem Laurin & Klement. Nejrychleji projel trať Němec Karl Jörns s osmilitrovým speciálem značky Opel. V průběhu dvacátých a třicátých let se zde vystřídali jezdci nejzvučnějších jmen jako Otto Salzer, Albert Divo, Hans Stück, Rudolf Caracciola, který jezdil za volantem automobilů Mercedes ať již s modelem SSKL nebo legendárním Stříbrným šípem. Z českých jezdců zde pak jezdili manželé Junkovi, Jiří Kristián Lobkowicz nebo Jindřich Knapp. Na závodech bylo možno spatřit vozy mnoha domácích značek jako například Walter, Wikov, Tatra, Praga a z cizích Mercedes, Austro-Daimler, Bugatti, MG, Alfa Romeo. V tomto období se již na trati dosahovalo průměrné rychlosti 120 až 130 km/hod.
Stručně o slavném závodu „Zbraslav - Jíloviště”
Závod Zbraslav - Jíloviště dosahoval pak největšího rozkvětu v průběhu třicátých let, kdy byl závod zařazen do evropského šampionátu, který se svým významem rovnal závodu Grand Prix. V roce 1930 se na souboj mezi Hansem Stückem a Rudolfem Caracciolou přišlo na Zbraslav podívat sto tisíc diváků. Rudolf Caracciola tehdy s vozem Mercedes SSKL projel trať průměrnou rychlostí 123,8 km/h a vytvořil tím rekord tratě v čase 2:42:7. O 11 sekund porazil Hanse Stücka. Tento rekord už nebyl nikdy překonán. Na čtvrté pořadí se dostal jezdec Lobkowicz s vozem Bugatti. Na těchto závodech měla zástupce i Zbraslav. Byl jím pan Chlad závodící tehdy na motocyklu. Jeden z mnoha závodů v třicátých letech zaznamenal dobový tisk tímto komentářem:
„Byl konán automobilový závod do vrchu Zbraslav - Jíloviště. V závodech těchto zastoupeni byli jezdci z Německa, Francie, Itálie, Anglie, Ameriky. Ve třídě motocyklů zvítězil Karner, zvaný fialový ďábel, jenž postavil na tuto trať nový rekord ve skvělém čase 3:43:2 min. Na druhém místě umístil se náš český favorit Chlad, rovněž v čase lepším rekordu. Z vozů nejlepšího času docílil Rützler na závodním Steyeru 3:31:8. Pozoruhodný výkon podal pak Minion na závodním voze O.M.”
V roce 1968 byla založena na části této trati tradice vzpomínkových jízd ...