Poslední úprava
10.04.2003
26. června 1920 přelétával pilot Alois Vrecl z Rakouska do Olomouce Abatros D.III (Oef) série 153 a pro nedostatek paliva musel nouzově přistát u Znojma. 27.června 1920 odstartoval k místu nouzového přistání druhý přelétávaný stroj (pravděpodobně Ufag C.I, pilotovaný J. Samkem), ale při přistání urazil vrtuli. Albatros tedy dorazil do Prahy vlakem. Majitelerm stroje, určeného k létání na leteckých dnech, byl pan Roubíček z Prahy. Mnoho toho ale nenalétal. 2.10.1920 pilot Jaroslav Samek rozbil letoun při zkušebním letu u dvora Marjánovice poblíž Benešova. 7.října 1920 byl havarovaný Albatros převezen do Prahy a není pravděpodobné, že by byl opraven.
JUDr. Zdeněk Lhota (v pilotní kabině) odkoupil v listopadu 1920 od pana Žužmana starý a přestavěný Albatros D.II (s rakouským civilním označením A-62) a původním sériovým číslem 53.05. Zároveň s ním zakoupil i dvoumístný Ufag C.I. Oba stroje byly přelétávány 28. listopadu 1920, ale pro špatnou viditelnost musely přistát téhož dne u Českých Budějovic. Ufag C.I přistál 4. prosince ve Kbelích, ale Albatros dorazil do Prahy po železnici. Až do poloviny června 1922 byl Lhotou pilotovaný Albatros D.II ozdobou při leteckých produkcích jeho společnosti Falco. Udržovat v provozu několik letadel jen díky výnosům z veřejných vystoupení bylo velmi obtížné a Lhota nabídl MNO své čtyři stroje k odprodeji ...
Albatros D.II (Oef) letecké společnosti Ikarus, jejímž majitelem byl legendární pilot Julius Arigi, během leteckého dne 1. května 1920 na letišti Západočeského leteckého klubu v Plzni.
23. května 1921 v troskách tohoto letounu zahynul při leteckém dni v Mostě pilot Bohumil (Gottfried) Russ, který s tímto typem létal během války (s jedním potvrzeným vítězstvím z 27. září 1917 na stroji D.II 53.16 u Fliku 7D). Ještě pohled z druhé strany.
Tento Albatros D.III, s poválečným rakouským označením A-63, mezi československé stroje vlastně ani nepatří. Zakoupil ho z poválečného výprodeje bývalý polní pilot František Žužman spolu s dalšími čtyřmi Albatrosy, označenými A-60 až A-64 (viz A-62 D.II, prodaný JUDr. Lhotovi) a několik dalších letadel. Žužman shromáždil bývalé polní piloty (i české) a pořádal se svojí skupinou představení na různých leteckých dnech (Klagenfurt, Graz, Villach Bruck a další, m.j. i v ČSR).
Tenhle jsem na ukázku vybral pro jeho velmi zdařilé a atraktivní zbarvení. Létal s ním pilot Karl Keizar a fotografie jsou shodou okolností z leteckého dne, který se konal 3. října 1920 ve Štýrském Hradci, na kterém Keizar těžce havaroval a svým smrtelným zraněním podlehl o pět dní později ...
Mimo zmiňovaného Albatrosu D.III (Oef) 253.116 již Ministerstvo národní obrany prakticky nevlastnilo žádný letoun Albatros. Větší počet letadel tohoto typu se nacházel v soukromých rukách. Byly velmi obratné a staly se proto vítanou atrakcí leteckých dnů. Jelikož pořádek v řádném označování letadel a jejich evidenci přinesl až Letecký zákon z roku 1925, je nesnadné podchytit stav a počty pololegálně nebo ilegálně dovážených letadel.
Jeden Albatros mimo jiná letadla vlastnil pan František Klement v Opavě a jedná se patrně o Albatros D.III (Oef) 153.150, který byl v roce 1920 prodán panu Františku Žužmanovi o kterém je známo, že letadla v Rakousku čile nakupoval. S ním také tehdy pan Klement úzce spolupracoval ...
Jiný letoun tohoto typu zakoupil za 200.000,- rakouských korun od firmy Aminsberger v Salzburgu pan Rudolf Polanecký pro své aviatické společnosti Bohemia. S Albatrosem tajně odstartoval za ranního oparu 14. dubna 1921, ale pro nedostatek paliva a ztrátu orientace přistál u Domažlic a stroj převrátil. Vrak byl dopraven vlakem do Prahy a o jeho dalším osudu není již více známo ...
Letecké produkce s letadlem Albatros D.III také nabízel v srpnu 1920 pilot Rudolf Müller z Krásné Lípy, ale ten patřil do letecké skupiny pana Žužmana (viz dále) a jedná se tak patrně o již zmiňovaný letoun pana Františka Klementa ...
O jiných Albatrosech v ČSR zatím nejsou k dispozici žádné údaje. Má se za to, že civilní stroje stěží přežily v použitelném stavu rok 1922. A přesto se ve stavu armádního letectva ještě jeden objevil ...
22.června roku 1922 prodala společnost Falco Ministerstvu národní obrany svůj jediný předváděcí Albatros D.II (Oef) 53.05 s motorem Austro-Daimler v.č.: 18011.
Po celkové opravě v HLD Olomouc během roku 1923 dostal stroj nové čs. označení D.II-1 (respektive D2-1). 31.května 1923 byl po opravě zalétnut a 31.července 1923 byl potom přelétnut a přidělen leteckému učilišti v Chebu, kde aktivně sloužil až do léta 1924.
15. září 1924 byl výnosem MNO 17803/let 24 zrušen.