Poslední úprava
20.03.2003
Abych zůstal alespoň teoreticky věrný "kitařině", uvádím zde pár modelů v měřítku 1:48 čili populární "čtvrtky". Spousta věcí se od osmdesátých let změnila, vznikla spousta nových firem, produkujících plastikové stavebnice nejen na zahraničním kolbišti. O přízeň modelářů se uchází i spousta domácích výrobců, z nichž ale nikdo zatím nenabízí "osmačtyřicetinového" rakouského Albatrosa, jenom známý Eduard ho již druhý rok anoncuje ...
Mezi prvními se v měřítku 1:48 objevila v roce 1989 ve změti několika rozdílných typů letadel americké firmy GLENCOE MODELS stavebnice Albatros D.III (Oef) s katalogovým číslem 05102, nabízející na výběr tři odlišné barevné varianty. Poměrně jednoduchá, přesto ale efektní stavebnice dala možnost postavit stroj některého z rakousko-uherských leteckých es. Buďto typ 153.12, na kterém létal v létě u Fliku 41J Offstv. Karl Kaszala, nebo celý červený stroj 153.209, na němž dosáhl nejednoho vítězství Hptm. Godwin Brumovski a nakonec letoun 253.06, na kterém létal u Fliku 3J Oblt. Friedrich Navratil.
Další stavebnice Albatrosu D.III (Oef) se dostala na trh, ale bohužel ne na náš, pro změnu z Anglie od firmy BLUEMAX. Shortrunové výlisky s kovovými doplňky v měřítku 1:48 umožňují postavit stroje tří výrobních sérií. Je to typ 53.24, na kterém létal u Fliku 39 Zgsf. Wilhelm Haring, dále stroj 153.95, se kterým 20. června 1918 havaroval Oblt. Friedrich Losert z Fliku 31J u Belluna a nakonec opět letoun 253.06, na kterém létal u Fliku 3J Oblt. Friedrich Navratil. Hezký model, ale "eduard" to není ...
Absence dostupného modelu Albatrosu D.III (Oef) série 253 vede často modeláře k úpravám jiných typů modelů, z nichž nejfrekventovanější jsou podle informací z různých webovských stránek právě modely od firmy Eduard. Nebudu se ale zabývat postupem konvertování, jenom všechny upozorním na nejzákladnější chybu, které se modeláři dopouštějí. Nedůsledné studium dokumentace, která není nedostupná, totiž vede k tomu, že drtivá většina z nich "prachsprostě" zalepí do trupu vrtulový kužel, kterým dotvarují přední část trupu. Je to zásadní omyl, který je patrný z následujících obrázků:
I když měřítko 1:72 nebyla rozhodně nikdy moje parketa, lépe řečeno "kdysi jsem modelařil", vybral jsem z přehršle různých více či méně kvalitních modelů různých výrobců (Pegasus, HitKit a další) na ukázku bez komentáře velmi líbivé modely Albatros D.III (Oef) firmy RODEN z ruské provenience:
Když už jsem se pustil do této "obrazové galerie", zmíním i velmi krásné doplňky firmy BLUE RIDER, kterými jsou velmi hezké příručky s kamuflážemi a označováním rakousko-uherských Albatrosů. Na křídovém papíře s dobrým tiskem jsou bokorysy letadel s vyčerpávajícím popisem, který zahrnuje typ, pilota, lokalizaci nasazení a přesné barevné schéma. Součástí je obtiskový aršík buď v měřítku 1:48 (ICG-4801) a měřítku 1:72 (ICG-7201). Tyto nádherné publikace jsou ovšem beznadějně vyprodány.
P.S.
Obě tyto příručky byly součástí mého archivu, leč přílišná důvěřivost v serióznost kolegů a známých vzala za své i s těmito materiály. Rád bych je získal zpět a proto si dovoluji touto cestou vyzvat všechny, kteří by mi je mohli nabídnout k případnému odprodeji. Předem srdečně děkuji.